جمعه ؛ 30 شهريور 1403
15 دی 1401 - 12:33
الگوگیری فراجا از مکتب انسان ساز

مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی حافظان امنیت

سه سال گذشت از روز شهادت سردار دلها. بیش از هزار روز از آن هنگام که پلیدترین موجودات روی زمین، مهمان‌کشی کردند و حاج قاسم سلیمانی فرمانده محبوب و مردمی محور مقاومت را مظلومانه به شهادت رساندند.
کد خبر : 13347

پایگاه رهنما:

 سه سال گذشت از روز شهادت سردار دلها. بیش از هزار روز از آن هنگام که پلیدترین موجودات روی زمین، مهمان‌کشی کردند و حاج قاسم سلیمانی فرمانده محبوب و مردمی محور مقاومت را مظلومانه به شهادت رساندند.

دشمن به خیال خام خود، حاج قاسم را حذف کرد تا هم حریف قدرتمند و بانفوذی در منطقه نداشته باشد و هم ایران را با فقدان و خلأ یک فرمانده خوش‌فکر، محبوب، مجرب و کاریزماتیک مواجه کند؛ اما بررسی حوادث و اتفاقات این سه سال نشان داد که دشمن در مقام عمل، نتوانسته است با به شهادت رساندن فرمانده عالی‌رتبه مقاومت به هیچکدام از اهداف خود در عرصه‌های بین‌المللی و داخلی ایران دست پیدا کند.

به اذعان بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران، اصلی‌ترین دلیل ناکامی دشمن پس از به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی، تکثیر روحیه او و توسعه مکتب حاج قاسم در کل ایران و منطقه بود‌؛ در واقع، استمرار راه، روش، فکر، منش و عمل حاج قاسم سلیمانی در بسیاری از مردم و نیروهای خدمتگزار کشور، زمینه‌ساز عبور از بسیاری از موانع سخت و پیچیده طی 3 سال گذشته بوده است.

  • تبلور سیره شهید سلیمانی در نیروهای مسلح

با وجود آنکه شهید سلیمانی به ظاهر در میان ما نیست اما اَفکار، اَقوال و اَعمال این شهید بزرگوار و گرانمایه، در بسیاری از مردم به ویژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به صورت عینی تبلور یافته است. بد نیست به همین مناسبت نگاهی گذرا داشته باشیم بر عملکرد فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران طی سه ماه گذشته‌؛ سه ماهی که دشمنان قسم‌خورده این آب و خاک به همراه اذناب و عوامل داخلی و خارجی‌ خود، هرچه داشتند، برای براندازی درخت تنومند جمهوری اسلامی ایران هزینه کردند و پای کار آوردند اما در مقام عمل از هیچ یک از اقدامات مذبوحانه خود طرفی نبستند.

چنانچه بخواهیم رویکرد و عملکرد فراجا در مواجهه با اغتشاشات سه ماه گذشته را بررسی کنیم، لاجَرم به آیه شریفه «أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ» می‌رسیم؛ آیه شریفه‌ای که طلایه‌دار ممتاز و برجسته آن در عصر کنونی شهید حاج قاسم سلیمانی است.

«صبوری در برابر اقدامات و شعارهای معترضان»، «بردباری برای جدا شدن صف معترضان از اغتشاش‌گران» و «عدم بکارگیری سلاح جنگی در برخورد با آشوب‌گران» از یک سو و از سوی دیگر «شناسایی و تعقیب گردانندگان اصلی اغتشاشات»، «مواجهه قاطعانه با عناصر مهم اغتشاشات و دستگیری سریع و ضربتی آنها» و همچنین «اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی گسترده برای خنثی‌سازی توطئه‌های آشوب‌گران»، به وضوح نشان‌دهنده رویکردهای «رحماء بینهم» و «اَشدا علی‌الکفار» فراجا در اغتشاشات سه ماه گذشته است.  

  • روایت ایثار و مظلومیت پلیس در اغتشاشات اخیر

طی سه ماه گذشته که «تضعیف پلیس و ‌نیروهای حافظ امنیت» یکی از اصلی‌ترین راهبردهای دشمن برای ادامه دادن اغتشاشات خیابانی محسوب می‌شد، همگان شاهد صبوری نیروهای فراجا در برابر عناصر اصلی اغتشاشات بودند. در حالی که آشوب‌گران با «آتش‌زدن خودروهای انتظامی، دولتی و شخصی» و همین طور «ضرب و جرح و به شهادت رساندن نیروهای حافظ امنیت»، سعی داشتند هم پلیس را تضعیف کنند و هم آنها را به مبارزه با خود فرابخوانند، اما به اذعان دوست و دشمن، نیروهای فراجا حِلم و بردباری مثال‌زدنی را در برابر این افراد از خود نشان دادند.

رویکرد هوشمندانه و حکیمانه فراجا در کنترل اعتراضات و صبوری برای جدا شدن صف معترضان از اغتشاش‌گران، کارنامه درخشانی را از فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در خنثی‌سازی فتنه و آرامش بخشیدن به جامعه بر جای گذاشت. سرهنگ «اسماعیل چراغی» از فرماندهان یگان امداد فراجا در اصفهان، سرهنگ «تورج اردلان» از کارکنان انتظامی کلانتری بانه، سرهنگ «داوود عبداللهی» فرمانده یگان امداد فراجا مریوان و استوار یکم «فرید کرم پورجمعی» یگان امداد شهرستان رباط کریم، 4 شهید شاخص از نیروهای فراجا در جریان اغتشاشات سه ماه گذشته بودند؛ همچنین طبق اعلام فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، بیش از هزار نفر از مأموران پلیس در جریان اغتشاشات اخیر آسیب دیدند.

عملکرد خویشتندارانه فراجا طی 3 ماه گذشته، آنچنان برای عناصر و محرکین اصلی اغتشاشات گران تمام شد که آنها سعی کردند با توسل به حربه‌هایی مذبوحانه‌ نظیر دروغ‌گویی، شایعه‌افکنی و تحریف، چهره نیروهای فراجا را نزد افکار عمومی مخدوش سازند؛ این اقدامات رذیلانه تا آنجا پیش رفت که عده‌ای از اراذل و اوباش اجیرشده، لباس فیک و تقلبی نیروهای یگان امداد را پوشیدند و اموال عمومی و خصوصی را تخریب کردند و فیلم این کار خود را به شبکه‌های معاند رساندند.  اما آشی که آشوب‌گران در این فقره پخته بودند آنقدر شور، مفتضحانه و ناشیانه شد که رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در واکنش به یکی از فیلم‌های ساختگی آنها گفت: «فیلمی که با عنوان تخریب موتورسیکلت‌های مردم توسط نیروهای یگان امداد و یگان ویژه پلیس منتشر شده، بدون هیچ شک و تردیدی، جعلی و ساختگی است؛ چرا که حمایل سفیدرنگی که در کلاه افراد به ظاهر پلیس داخل فیلم دیده می‌شود اساسا در کلاه‌ نیروهای یگان امداد و یگان ویژه پلیس وجود ندارد؛ ضمن آنکه بعضی از باتوم‌هایی که در این فیلم در دست افراد به‌ ظاهر پلیس قرار دارد، متفاوت از باتوم‌های نیروی انتظامی است».

از سوی دیگر، دشمن برای استمرار اغتشاشات در خیابان‌ها و ادامه پیشبرد پروژه کشته‌سازی، به اسلحه‌های جنگی نیاز داشت. توطئه‌ای که خنثی‌سازی آن خیلی زود و به صورت ویژه در دستور کار نیروهای فراجا قرار گرفت؛ چند روز پیش سردار «احمدعلی گودرزی» فرمانده مرزبانی فراجا خبر کشف ۲ هزار و ۵۰۰ قبضه سلاح قاچاق طی سه ماه گذشته در مرزهای کشور را اعلام کرد و پیش از آن نیز، در تاریخ 16 آذر سازمان اطلاعات فراجا طی اطلاعیه ای از کشف و ضبط 8 هزار و 314  قبضه اسلحه از ۲۶ شهریور (آغاز اغتشاشات) تا ۱۴ آذر خبر داد.

سردار «حسین اشتری» فرمانده کل انتظامی با اشاره به رویکرد نیروهای حافظ امنیت به ویژه نیروهای فراجا در مواجهه با اغتشاشات سه ماه گذشته، می‌گوید: «همکاران ما در مجموعه انتظامی مقتدرانه، مظلومانه و با خویشتنداری و همچنین هوشیاری، حافظ نظم و امنیت در ایران اسلامی هستند و در این راه لحظه‌ای کوتاهی نخواهند کرد. »

سردار اشتری ضمن تاکید بر این نکته که نیروهای فراجا و حافظان امنیت در جریان اغتشاشات اخیر صرفا از سلاح‌های غیرکشنده و دارای گلوله‌های ساچمه‌ای و پلاستیکی استفاده کردند، می‌گوید: «افرادی که ادعا شد در جریان اغتشاشات اخیر از دنیا رفتند یا در محل‌های تجمعات نبودند یا با سلاح‌هایی به قتل رسیدند که در اختیار نیروهای حافظ امنیت نبود؛ این قتل‌ها با چاقو و سلاح سرد انجام شد و نیروهای حافظ امنیت در میدان سلاح کشنده نداشتند و صرفا از اسلحه‌های شکاری و گلوله‌های پلاستیکی استفاده می‌کردند».

فرمانده فراجا امنیت مردم را خط قرمز پلیس دانسته و می‌افزاید: «هرگز اجازه نمی‌دهیم عده‌ای آشوب گر به امنیت و آرامش مردم خدشه‌ای وارد کنند؛ چه بسا که در این مسیر بسیاری از همکاران عزیزمان به درجه رفیع شهادت و همچنین جانبازی نائل آمدند؛ از این رو پلیس مقتدرتر از قبل و براساس قانون با افرادی که به دنبال شرارت و ناامنی هستند، برخورد می‌کند».

سردار اشتری با بیان اینکه پلیس وظیفه ذاتی و قانونی دارد تا در قبال کسانی که قصد برهم زدن آرامش مردم را دارند بایستد، می‌‎گوید: «پلیس توانست در برابر کسانی به مال مردم تعرض و اموال عمومی را غارت می‌کنند و قصد برهم زدن آرامش دارند مقابله کند و نیروهای حافظ امنیت با آمادگی کامل اجازه نخواهند داد هیچ خدشه‌ای به امنیت کشور وارد شود و هر شخص و گروهی که بخواهد به حقوق و امنیت مردم تعدی کند حافظان نظم و امنیت در کنار مردم روبروی آنها می‌ایستند.»

در کنار حمایت تمام قد مردم ولایتمدار و انقلابی کشورمان از نیروهای انتظامی و حافظ امنیت در سراسر کشور، مراجع تقلید و علما نیز در دیدار‌های چهره به چهره با فرمانده کل انتظامی که در تاریخ چهاردهم مهر صورت گرفت، از عملکرد فراجا در اغتشاشات اخیر تقدیر کردند. آیات عظام مکارم شیرازی، جوادی آملی، نوری همدانی و آیت‌الله حسینی بوشهری، در این دیدارها ضمن قدردانی از عملکرد نیروهای انتظامی در جریان اغتشاشات اخیر خواستار برخورد با عوامل اصلی این آشوب‌ها شدند.

  • پلیس و مکتب انسان ساز شهید سلیمانی

همچنین ۲۳۳ نفر از نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی نیز با صدور بیانیه‌ای درباره اتفاقات اخیر، از اقدامات صبورانه و دلسوزانه فراجا در جریان اغتشاشات اخیر حمایت کردند؛ در این بیانیه آمده بود: «جریان رسانه‌ای معارض انقلاب اسلامی برای زمین زدن سرمایه اجتماعی ایران عزیز همه توان داخلی و خارجی خود را به کار بست تا یکی از نمادهای افتخارآمیز اعتماد اجتماعی یعنی نیروی انتظامی را مخدوش کند. اما این نیروی افتخارآفرین توانست به حکم رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ و با مدیریت صبورانه از سویی خشم معترضان را کاهش دهد و از سوی دیگر أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ در حق مزدوران دشمن به کار گیرد.»

و کلام پایانی آنکه چنانچه نیروهای فراجا در جریان اتفاقات اخیر، اسوه ملموسی مانند شهید حاج قاسم سلیمانی را پیش رو و مقابل چشمان خود نداشتند، چه بسا پلیس ایران نیز مانند پلیس برخی کشورهای دیگر از چشم مردم می‌افتاد. فراجا در این سه ماه نشان داد که شاگرد خوبی برای الگوگیری از مکتب انسان‌ساز و پهلوان‌پرور حاج قاسم سلیمانی محسوب می‌شود. 

ارسال نظرات